torsdag 5 februari 2015

Utdelningstermometern - Spotify avklarat

Jag likt många andra som har intresse för aktier och privatekonomi lever med tanken att en dag kunna finansiera mitt leverne med utdelningar från aktier. I ett försök att undvika panik när aktiemarknaden faller har jag försökt ta fram en motivationskälla som inte är kopplad till aktiemarknaden utan istället utdelningar. Nedan presenterar jag min egen ”utdelningstermometer”.
Ni som lyssnar på Sparpodden känner antagligen igen Günters resonemang. Jag vill täcka mina kostnader med utdelningar, en i taget för att öka motivationen och bryta ner ”problemet” i mindre delar. Jag har summerat samtliga mina fasta kostnader per år uppdelat på Spotify, el, resekostnader (SL), räntekostnader samt hyra. Tanken är sedan att fylla på med de utdelningar som mina aktier förväntas ge och på så sätt kunna se hur jag täcker mina kostnader en i taget. På detta sätt bör resonemanget för mig själv vara ett välkomnande av nedgångar på aktiemarknaderna så länge som utdelningarna inte sjunker då detta ger en högre direktavkastning.
Jag har ännu så länge täckt mina årliga kostnader för att lyssna på Spotify och arbetar mig nu uppåt mot elkostnaderna.
Har ni liknande mål? Hur ligger ni till?

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt kul bild! Sån skulle jag också vilja ha!:) hittills täcker våra utdelningar våra gymkort, spotify och nån månads telefonräkning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar den! Skicka över dina kostnader som % till min gmail (nordicyield (snabel A) gmail.com) så kan jag göra en åt dig om du länkar till min blogg i inläggen du gör med den? :)

      Radera
    2. Tråkigt att härma dig rakt av så jag hittade på en egen lösning men gav dig ändå cred i bloggen för tycker termometern är ballare än min lösning :)

      Radera
  2. Gled in på din blogg tack vare att "Aktienovisen" tagit efter din utdelningstermometer. Jag tror vi har mycket gemensamt och det ska bli roligt att börja följa din blogg!

    SvaraRadera