torsdag 19 februari 2015

Amortera i ett lågränteläge



Jag har funderat lite över min privatekonomi och hur man optimerar sina besparingar i och med det unika ränteläget. Jag bor i dagsläget i en lägenhet i Stockholm vilket kommer med en hel del lån. Att räntorna inte kommer förbli så låga som de är idag är helt klart så hur får man då långsiktigt ut mest av sina surt förvärvade slantar?

För min del ser det i dagsläget ut som nedan varje månad:
  • Amortering på lägenheten: 5 000 kr (belåningsgrad cirka 40-45 %)
  • Amortering på lån från CSN: 1 000 kr
  • Investeringar i aktier: 10 000 kr (2 500 av dessa är i månadssparande hos banken för att få bättre lånevillkor)
Hur delar ni upp era besparingar mellan amortering och investeringar på aktiemarknaden? Vad är er logik?

2 kommentarer:

  1. Hej! En sak jag har funderat på är att om man investerar i aktier och har ett bolån förstår jag inte logiken i att amortera på bolånet. Den förväntade avkastningen på börsen är mycket högre än bolåneräntan. Själv tänker jag börja amortera när bolåneräntorna stiger mot 4%. Hur tänker du kring det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sett över tid så håller jag med dig men när aktiemarknaden står väldigt högt så är förväntad avkastning ej lika hög. Att amortera är säkra pengar i kassan och jag påbörjar gärna resan mot ett lägre belåning redan nu. Om börsen faller ordentligt och räntorna förblir låga så skalar jag gärna ner amorteringar och investerar mer istället.

      Radera