söndag 22 februari 2015

Boktips

Jag har läst två stycken böcker om investeringar nyligen, den ena av en lite mer "mysig" karaktär och en som är fokuserad på hur man skall investera med fokus på den svenska marknaden. Se kommentarer om båda dessa böcker nedan. 

En berättelse med budskapet att vem som helst kan uppnå finansiell lycka genom att betala sig själv först. Det är samma mantra som man läser i många andra böcker också, betala dig själv 10 % av allt som kommer in innan du betalar någon annan. Sätt sedan dessa pengar i arbete på ett sätt som gör att du kommer att få en fortsatt god avkastning och återinvestera det du får ut = profit.

Trevlig läsning och kan likt boken "Rich dad, poor dad" användas som inspiration till den som vill inspirera någon man känner att se sparande som något roligt.


Investeringsboken av Anders Ström bjuder till skillnad från den ovan nämnda boken på konkreta investeringstips. Början av boken diskuterar ungefär samma investeringstekniker som andra böcker som jag tidigare läst. Boken har dock till skillnad från andra böcker jag läst ett större fokus på svenska aktier och fonder vilket gör det extra intressant.

Guldkornen i boken tycker jag är intervjuerna med ett antal svenska börsprofiler (bland annat Didner, Grevelius och Blecher). Intervjuerna är mycket intressanta och här får man ytterligare konkreta aktier och hur de tänker kring svenska aktier. Det jag främst fick mig en funderare på var hur många aktier en portfölj bör innefatta. Efter att ha fortsatt läsa på om ämnet så verkar konsensus ligga kring 15-20 aktier vilket är vad jag strävar efter. I slutet av intervjuerna finns en sammanfattning av investerarnas filosofi och deras favoritaktier. Givet att man gillar deras investeringsstrategier kan man därför här få uppslag på nya aktier att hålla koll på.

Några andra böcker som jag har läst på ämnet kan ni se nedan, vad finns det mer för böcker jag inte får missa?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar